Generelle kostråd

Ønsker du at spise mere fornuftigt? så kan du starte med at følge disse flere tusinde år gamle kostråd fra traditionel kinesisk medicin.

Kostråd - Traditionel kinesisk medicin - Yin Yang Klinik

Overhold følgende:

    • Benyt fødevarer/råvarer som er af høj kvalitet, rene, uforarbejdede og økologisk dyrkede, hvis muligt.
    • Skab en behagelig og afslappet atmosfære i forbindelse med dine måltider.
    • Spis med glæde.
    • Spis jævnligt, mellem tre og fem gange om dagen. Dog ikke småspisning hele tiden, da det belaster milten, som i kinesisk medicin er det organ der transformerer mad og drikke.
    • Skynd dig ikke med måltider og tyg hver bid grundigt (mellem 10 og 15 gange).
    • Spis morgenmad som en konge, frokost som en kejser og aftensmad som en tigger/fattig.
    • Stop med at spise, når det smager bedst.
    • Drik kun små mængder væske til måltider. For meget væske sammen med måltider eller lige inden eller lige efter, kan svække fordøjelsen.
    • Når du sammensætter et måltid, så indtænk din individuelle konstitution. Hvad har netop din krop brug for?
    • Vælg råvarer i forhold til årstiden (at vælge lokalt dyrkede afgrøder efter årstiden er ofte en god måde).
    • Hvis du følger en vegetarisk diæt skal du sikre dig, at den indeholder tilstrækkeligt med varmende fødevarer; forøg mængden af “skarpe” krydderier (på engelsk acrid spices) i koldt klima.
    • Sid oprejst og afslappet, mens du spiser.
    • Gå 100 skridt efter hvert måltid.

Undgå følgende:

    • For meget rå eller kold mad og tropiske frugter – Disse er energetisk for kolde og reducerer energien til fordøjelsen.
    • Iskolde drikke – Disse skader milten, som i kinesisk medicin, er det organ der transformer føde og væsker. Man kan sige at kroppen skal bruge for meget varme og energi til at fordøje det kolde.
    • For mange mælkeprodukter. Mælkeprodukter er energetisk alt for kolde. De svækker milten og skaber fugt og slim i kroppen.
    • For meget hvede. Hvede skaber fugt og slim i kroppen og det belaster især milten.
    • Udtrættende diskussioner eller andre afbrydelser under et måltid (TV, radio, læsning) – I kinesisk medicin er det miltens opgave både at fordøje den mad vi putter i munden og de mentale stimuli vi udsættes for. Hvis man fx ser TV samtidig med at man spiser, får man sværere ved at fordøje maden, fordi milten dermed kommer på overarbejde.
    • For meget olie eller fede fødevarer – Disse skaber varme, fugt og slim.
    • For meget sukker og søde smage – Skaber varme, fugt og slim.
    • For meget alkohol – Skaber fugt-varme.
    • For meget kød – Skaber fugt og slim.
    • Sene måltider – Undgå for store måltider tæt på sengetid. Sene måltider fører til fødestagnation og vægtøgning.
    • For store måltider – Fører til fødestagnation og vægtøgning, samt fugt og slim.
    • Overdreven eller forlænget faste svækker kroppens yin, bl.a. blodet.
Prøv også disse kostråd !
Inden du begynder at spise, så tag tre dybe indåndinger imens du bare kigger på maden på tallerkenen og således forbereder kroppen på måltidet.
Har du svært ved at stoppe med at spise, kan følgende simple kostråd
også være nyttigt. Du skal simpelthen bare stille gryden uden for rækkevidde når du spiser, så er den næste portion lidt længere væk.
Frank Bomholt

→ Lignende artikler: Smagen påvirker dine organer.